1.1 ISS lyhyesti
ISS toimii valtakunnallisesti noin 300 kunnassa ja työllistää lähes 8 000 työntekijää.
ISS auttaa asiakkaitaan saavuttamaan omat tavoitteensa luomalla palveluratkaisun, joka koostuu siivous-, kiinteistön ylläpito-, ruokailu- ja turvallisuuspalveluista sekä muista näihin liittyvistä tukipalveluista. ISS vastaa asiakkaidensa tarpeisiin kiinteistöjen koko elinkaaren ajan: aina suunnittelusta käytön aikaisiin ylläpito- ja käyttäjäpalveluihin.
ISS:lle on tärkeää tuntea asiakkaan toimintaympäristöt, perehtyä asiakasorganisaatioidensa ydintoimintaan ja näin rakentaa asiakkaan näköisiä kokonaispalveluratkaisuja. Tavoitteenamme on huolehtia kokonaisvaltaisesti yhä laajemmista ja vaativammista palvelukokonaisuuksista, jolloin asiakkaamme voivat vapauttaa omia voimavarojaan ja keskittyä omaan ydintoimintaansa.
ISS:n strategisena kulmakivenä on johtaa ihmisiä niin, että heillä näkyy oman toimenkuvansa puitteissa henkilökohtainen läsnäolo ja ratkaisukyky – The Power of the Human Touch.
ISS toimii valtakunnallisesti noin 300 kunnassa ja työllistää noin 8 000 työntekijää. Pääkonttori sijaitsee Helsingissä. ISS Palvelut on osa kansainvälistä ISS-konsernia, joka toimii 74 maassa.
1.1.1 ISS-konserni ja omistus
ISS Palvelut on osa kansainvälistä ISS-konsernia, joka on perustettu vuonna 1901 Tanskassa. ISS A/S toimii 74 maassa ympäri maailmaa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa. ISS:n maailmanlaajuinen liikevaihto vuonna 2017 oli 10,73 miljardia euroa. ISS työllistää 488 946 henkilöä.
ISS-konsernin pääomistajat Artisan Partners Limited Partnership, KIRKBI Invest A/S ja BlackRock Inc. omistavat yhteensä noin 27 prosenttia ISS-konsernista. ISS on listautunut maaliskuussa 2014 Kööpenhaminan pörssiin (NASDAQ OMX Copenhagen).
1.1.2 ISS:n palvelut
ISS tarjoaa asiakkailleen integroituja kokonaispalveluratkaisuja sekä yksittäis- ja monipalveluita asiakkaiden tarpeen mukaan.
ISS tarjoaa asiakkailleen integroituja kokonaispalveluratkaisuja sekä yksittäis- ja monipalveluita asiakkaiden tarpeen mukaan.
Kiinteistöpalvelut
ISS tuottaa liike- ja toimistokiinteistöjen sekä teollisuuden ja julkisten kiinteistöjen teknisiä huoltopalveluita, korjauspalveluita ja uudistamishankkeita. ISS:llä on saumaton ja katkeamaton palveluketju kiinteistön suunnittelusta hallintaan ja ylläpitoon, koko kiinteistön elinkaaren ajan.
Kiinteistöhuolto varmistaa päivittäin kiinteistön toimivuuden, tekee ennakkohuollot sekä huolehtii piha- ja viheralueista. Tekniset palvelut varmistaa, että sähkötekniikka, kylmätekniikka, paloturvallisuus, rakennusautomaatio, LVI-tekniikka, tele- ja turvajärjestelmät sekä korjaustyöt hoituvat ympäri Suomen olevissa kohteissamme.
Energia- ja ekotehokkuuspalvelut hoitavat kiinteistöjen olosuhde- ja energianhallintapalvelut. Tilapalvelut tarjoaa toimintaympäristöjen kehitystä, sisustussuunnittelua, tilasuunnittelua ja tilahallintaa kaikkiin ympäristöihin.
Jokaisen projektin läpiviennistä vastaa ammattitaitoinen työn johto.
Siivouspalvelut
ISS siivoaa toimitilat ja muut kiinteistöt arjessa niin, että asiakkaiden henkilöstö saa työskennellä siistissä, viihtyisässä ja turvallisessa työympäristössä. ISS panostaa erityisesti siihen, että myös asiakkaiden omat asiakkaat kokevat ISS:n asiakaspalvelun myönteisesti. Arjessa suoriutumista havainnoidaan jatkuvasti. Niin voidaan reagoida nopeasti muuttuviin tarpeisiin ja kehittää palvelujen sujuvuutta ja vaivattomuutta.
Ruokailupalvelut
ISS tarjoaa ruokailupalveluja sekä julkiselle että yksityiselle sektorille. Jokainen henkilöstöravintola ja ateriapalvelu räätälöidään asiakkaan tarpeita vastaavaksi. Palvelu joustaa tarpeiden muuttuessa ja kehittyy yhteisesti sovittujen tavoitteiden mukaisesti.
ISS:n henkilöstöravintoloiden tarjonta sisältää lounasruokailupalvelut, kokous- ja edustuspalvelut sekä kahvilapalvelut. Kunnille ja kaupungeille tarjotaan ateriapalveluita päiväkodeissa, oppilaitoksissa sekä hoito- ja hoivapalveluissa.
Jokainen henkilöstöravintola ja ateriapalvelu räätälöidään asiakkaan tarpeita vastaavaksi.
Turvallisuuspalvelut
Osana kokonaispalveluratkaisuaan ISS tarjoaa turvallisuuspalveluita, joita tuotetaan yhteistyössä alan johtavien toimijoiden kanssa. Turvallisuuspalveluissa yhdistyvät asiantuntija- ja vartiointipalvelut, turvallisuusjärjestelmät sekä tekniikkaan liitetyt etäkäyttöpalvelut. Perinteisten vartiointipalveluiden lisäksi ISS tuottaa kokonaisturvallisuuden ratkaisuja, joissa yhdistyvät strategiset, taktiset ja operatiiviset turvallisuuden tasot.
Tukipalvelut
ISS:n tukipalvelut liittyvät kiinteästi asiakkaiden omiin tuotanto- ja palveluprosesseihin. Ne voivat vaihdella esimerkiksi toimiston tukipalveluista logistiikkapalveluihin.
ISS:llä laatua arvioidaan 100 kertaa päivässä
Laatu ja lupausten lunastaminen ovat ISS:läisille kunnia-asioita, joista ei tingitä. Kaiken takana on huolellisesti laadittu ja alati kehittyvä laadunarviointijärjestelmä. ISS:n palveluiden laatu on määritelty ytimekkäästi: laatua on se, että kohteessa on tehty kaikki, mitä asiakkaalle on luvattu.
– Laadunarvioinnissa tutkitaan, onko palvelu suoritettu palvelukuvauksen mukaisesti, löytyykö kohteesta sopimukseen kuulumattomia tarpeita ja ovatko työvälineet, vaatetus ja käyttäytyminen palvelukuvauksen mukaisia, kertoo ISS Palveluiden laatupäällikkö Veli-Matti Simola.
Laadunarvioinnin on tarkoitus auttaa työntekijää tekemään työnsä paremmin ja antaa esimiehelle tärkeää tietoa siitä, mihin on jatkossa syytä panostaa. Asiakkaat hyötyvät niin ikään arvioinnista, koska se lisää luottamusta ISS:n toimintajärjestelmiin ja omaan työnvalvontaan.
Vuonna 2017 laadunvalvonnassa otettiin käyttöön mobiilisovellus, johon havainnot voi merkitä kätevästi. Uusi sovellus on korvannut tähän asti tabletilla tai käsin esimiehen tulostamalle raporttipohjalle täytetyt arviointilomakkeet, joista tiedot on syötetty myöhemmin järjestelmään. Sovelluksen etu on, että se toimii myös offline-tilassa. Se helpottaa laadunvalvontaa esimerkiksi isoissa teollisuuslaitoksissa, joissa mobiiliverkko on usein heikko.
Arvioinnin suorittamisesta vastaa ISS:n edustaja, joka valitsee arvioitavat osa-alueet, suorittaa arvioinnin, kirjaa havainnot ja määrittelee korjausaikataulun. Käytännössä arviointi kestää korkeintaan parikymmentä minuuttia. Myös asiakkaan ääntä kuullaan, ja hän hyväksyy ISS:n korjausaikatauluehdotuksen.
– Hyvässä arviointiraportissa on selkeästi kirjattuna havainnot ja poikkeamien korjausaikataulu sekä korjauksista vastaavien henkilöiden nimet. Arvosana on toissijainen asia, Simola summaa.
ISS Palveluiden laatua ohjataan myös ulkoisilla auditoinneilla. ISS:lle on myönnetty juuri ISO 9001 -laatusertifikaatit, ISO 14001 ympäristöjohtamisen sertifikaatti sekä uusina ISO 22000 elintarviketurvallisuuden sertifikaatti ja OHSAS 18001 työterveys- ja työturvallisuusjohtamisen sertifikaatti.